ارزشیابی اثربخشی دوره های ضمن خدمت معلمان تربیت بدنی شهرستان کازرون براساس مدل کرک پاتریک
ایمان راسخ ۱، ابراهیم خوشنام* ۲(نویسنده مسئول)
۱٫دانشجوی کارشناس ارشد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
۲و * نویسنده مسئول: استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
Email:khoshnam.khoshnam@gmail.com
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارزشیابی اثربخشی دورههای ضمن خدمت معلمان تربیت بدنی زن و مرد و کارشناسان تربیت بدنی زن ومرد شهرستان کازرون بر اساس مدل کرک پاتریک انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیت بدنی زن و مرد و کارشناسان تربیت بدنی زن (۶۲ نفر) و مرد( ۸۸نفر) شهرستان کازرون (۱۵۰نفر) در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ میباشد. نمونهی آماری برابر با جامعه آماری تعداد ۱۵۰ نفر به صورت کل شمار بودند که به پرسشنامه بهمنی (۱۳۸۷) پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد.
نتایج: نتایج نتایج آزمون t تک نمونهای نشان داد که سطح واکنش (۰۰۰۱/۰=P)، یادگیری (۰۰۰۱/۰=P)، رفتار (۰۰۰۱/۰=P) و نتایج (۰۰۰۱/۰=P) در دورههای عمومی آموزشی ضمن خدمت تأثیر دارد به طوری که میانگین جامعه مورد نظر از مقدار آزمون بیشتر بود.
بحث: نتایج تحقیق حاکی از این بود که معلمان نسبت به دوره۲های ضمن خدمت برگزار شده از خود واکنش مطلوبی نشان دادند. همچنین دورههای ضمن خدمت باعث تغییرات مطلوب در سطح دانش و یادگیری فرهنگیان شده است؛ و نیز تمامی دورههای آموزشی باعث ارتقاء سطح مهارت معلمان شده است.
واژگان کلیدی: ارزشیابی، اثربخشی، دورههای ضمن خدمت، الگوی ارزشیابی کرک پاتریک.
لینک دانلود:ارزشیابی اثربخشی دوره های ضمن خدمت معلمان تربیت بدنی شهرستان کازرون براساس مدل کرک پاتریک