بررسی رابطه ی اعتماد اجتماعی و سطح پاسخگویی با میزان رضایتمندی و وفاداری مشتریان باشگاه های ورزشی
حسن فهیم دوین۱، احسان اسداللهی۲*
۱-استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران.
تلفن: ۰۹۱۵۳۱۱۶۸۹۶ – ایمیل: fahim_pe@yahoo.com
2-* استادیار، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار، ایران.
تلفن: ۰۹۱۲۰۲۸۱۷۰۴ – ایمیل: ehs.asadollahi.spr@iauctb.ac.ir
چکیده
هدف از پژوهش بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و سطح پاسخگویی با میزان رضایتمندی و وفاداری مشتریان منتخبی از باشگاه های ورزشی بانوان بود. جامعه آماری تحقیق عبارت است از، زنان فعال در باشگاه های ورزشی شهر مشهد ، که تعداد کل آنها حدود ۸۵۰ نفر می باشد. از این۸۵۰ نفر ۲۶۵ نفر به عنوان حجم نمونه بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع توصیفی –تحلیلی بود و ابزار مورد اندازه گیری سه پرسشنامه که مربوط به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سوالات عمومی، اعتماد اجتماعی صفاری نیا و شریف (۱۳۸۹) و پرسشنامه سنجش وفاداری (راندل تیل، ۲۰۰۵)، پرسشنامه استاندارد سنجش سطح رضایتمندی چین لیو (۲۰۰۸)، پرسشنامه سنجش پاسخگویی (بوونز ۲۰۰۵) استفاده شد. پایایی هر پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب ۸۳/۰ ، ۸۵/۰ ، ۸۵/۰ ، ۷۹/۰ به دست آمد. جمع آوری اطلاعات به شکل میدانی انجام شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. در بخش توصیفی، از جداول توزیع فراوانی و شاخص های مرکزی (میانگین) و پراکندگی (انحراف معیار) و در بخش آمار استنباطی از آزمون های کولوموگروف-اسمیرنف و آزمون های همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج برگرفته از یافته های استنباطی بیان می کند که بین اعتماد اجتماعی با سطح رضایتمندی مشتریان ۵۲۹/۰ و مقدار احتمال مربوط به سطح معنی داری برابر ۰۰۱/۰ می باشد، بین اعتماد اجتماعی با سطح وفاداری مشتریان ۶۸۲/۰ و مقدار احتمال مربوط به سطح معنی داری برابر ۰۰۱/۰ می باشد، که از ۰۵/۰ کمتر است که نشان دهنده این است که بین آنها رابطه معناداری وجود دارد .
واژهگان کلیدی: اعتماد اجتماعی، سطح پاسخگویی، رضایتمندی، وفاداری.
The relationship between social trust and accountability with the level of customer satisfaction and loyalty sport clubs
Hassan Fahim Devin1, Ehsan Asadollahi2*
1- Assistant Professor. Faculty member of Islamic Azad University, Mashhad Branch, Iran.
2-* Assistant Professor. Faculty member of Sanabad Golbahar Higher Education Institute, Iran
Abstract
The aim of this study was to investigate the relationship between social trust and the level of responsiveness to customer satisfaction and loyalty selection of women’s sports clubs. The population of the study, women in sports clubs Mashhad City, the total number of about 850 people. Of these 850 people, 265 of whom were selected as the sample size based on Morgan table. In order to collect data from questionnaires general questions, social trust Safarinia & Noble (2011) and loyalty questionnaire (Randl oil, 2005), a standard questionnaire to measure the satisfaction level of China Liu (2008), questionnaire responses (Bov n z 2005) used. The validity of the questionnaire was determined using the comments masters of sports management. Communication skills questionnaire reliability using Cronbach’s alpha, respectively, 0/83, 0/85, 0/85, 0 /79, respectively. To analyze the data in this study, both descriptive and inferential statistics were used. In cross section, the central frequency distribution tables and indexes (mean) and dispersion (standard deviation) and inferential statistics department Smirnov test, Pearson correlation test – Spss software is used. The results show that the age of the sample under study, including 44.9% of those between 18 and 25 years, 21.1 percent of people aged 26 to 33 years, 23 0. percent of people aged 34 to 41 years, 8.3 percent of people between 42 and 50 years and 2.6 percent of people over 50 years . The results derived from analytical results indicated that customer satisfaction with the level of social trust 0/529 to 0/001 is the likelihood of significant level, between social trust and customer loyalty with 0/682 and the possibility of 0/001 is the significance level, which is less than 0/05, indicating that there is a significant relationship between them.
Key words: social trust, The level of accountability, Satisfaction, Loyalty.
لینک دانلود مقاله بررسی رابطه ی اعتماد اجتماعی و سطح پاسخگویی با میزان رضایتمندی و وفاداری مشتریان باشگاه های ورزشی صص۱-۱۷