بررسی ارتباط بین آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت و خودپنداره بدنی نوجوانان
حامد سبزواری۱*، فرهاد قدیری۲، آزاده شریفی فر۱
۱٫*کارشناس ارشد رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
۲٫استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Email:hamedsabzevari68@yahoo.com*
چکیده
هدف: خودپنداره بدنی نقش مهمی در نوجوانی دارد. در این دوره از زندگی افراد تغییرات جسمانی، روانی و احساسی را تجربه میکنند و تفاوتهای جنسیتی آشکار میشود. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط شاخصهای آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت و خودپنداره بدنی و همچنین تفاوت های جنسیتی بین دختران و پسران نوجوان بود.
روش: از میان دانشآموزان منطقه ۶ تهران ۳۳۵ نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان ابتدا فرم کوتاه پرسشنامه خود توصیفی بدنی مارش (۲۰۱۰) رو تکمیل کردند. سپس برای اندازهگیری آمادگی جسمانی از مجموعه آزمون آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت آهپرد استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین شاخصهای آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت و ابعاد خودپنداره بدنی بین هر دو جنس وجود دارد. علاوه بر این ارتباط معناداری بین استقامت قلبی عروقی، قدرت و استقامت عضلانی، انعطافپذیری، درصد چربی بدن و خودپنداره بدنی کلی پیدا شد. همچنین بین خود ادراکی، چربی بدنی، هماهنگی، استقامت، انعطافپذیری، لیاقت ورزشی، قدرت و فعالیت بدنی و شاخص های آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت ارتباط معناداری پیدا شد. اما بین خود ادراکی ظاهر بدنی، سلامتی و عزتنفس و شاخص های آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت ارتباط معناداری پیدا نشد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان میدهند که باید برنامههای آموزشی خاصی برای بهبود آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت برای هر دو جنس تدارک دیده شود. زیرا بهبود آمادگی جسمانی باعث بالا رفتن بهداشت روانی و فاکتورهای روانشناختی نوجوانان میشود. به طور مثال، برنامههای آموزشی مدارس باید بر ارتقاء قدرت و استقامت عضلانی و همچنین استقامت قلبی عروقی دختران تأکید بیشتری نمایند.
واژگان کلیدی: روانشناسی، خود پنداره بدنی، آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت، نوجوانان
The examination the relationship between health-related physical fitness and Physical self-concept in adolescent
Hamed Sabzevari1*, Farhad Ghadiri2, Azadeh Sharififar1
Master of Motor Behavior, Department of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran *
Assistant Professor of Motor Behavior, Department of Physical Education and Sports Science, Kharazmi University, Tehran, Iran Emaihamedsabzevari68@yahoo.com
Abstract
Aim: Physical self-concept plays an important role in adolescence. In this period of life, individual’s physical experience, mental and emotional changes, and gender differences are clear. The purpose of this study was to investigate the relationship between Health’s related physical fitness indicators and physical self-concept as well as gender differences between girls and boys in adolescent.
Methods: 335 students were selected by random sampling method from random sample of cluster sampling. Participants first completed the short form of the Self-Descriptive Questionnaire (Marsh et al, 2010). Then, for physical fitness assessment, the collection of health-related physical fitness test AAHPERD was used.
Results: The results showed that there was a significant difference between the health-related physical fitness indicators and the dimensions of physical self-concept between the two genders. In addition, a significant relationship was found between cardiovascular endurance, strength and muscular endurance, flexibility, body fat percentage, and overall physical self-concept. As well as between self-perceived body fat, coordination, endurance, flexibility, athletic competence, strength and physical activity and health-related physical fitness indicators significant relationship was found. However, there were no significant correlations between self-perceptual, physical appearance, health and self-esteem and health-related physical fitness indicators.
Conclusion: The results showed that the specific educational programs for health-related physical fitness for both gender should be provided. This suggestion is in line with this fact that the physical fitness is a factor to improve youth mental health and psychological parameters. For example, school curricula should emphasize the promotion of muscular strength and endurance, as well as cardiovascular endurance of girls.
Key Words: psychology, Physical self-concept, health-related fitness, students
لینک دانلود مقاله:بررسی ارتباط بین آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت و خودپنداره بدنی نوجوانان ۱۹-۴۳