بررسی ارتباط بین سبک مسئله مدار مقابله با استرس و کیفیت زندگی
در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار
فاطمه سادات حسینی*۱،هوشیار مهرفام ۲
۱٫ *عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه، دکترا روانشناسی ورزش دانشگاه هومبولت برلین
۲٫کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه ارومیه ،معلم تربیت بدنی آموزش وپرورش.
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین سبک مسئله مدار مقابله با استرس و کیفیت زندگی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار بود. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونۀ آماری پژوهش حاضر ۲۹۰ نفر مرد با میانگین سنی ۱۱/۲۶ سال که از میان دانشجویان ورزشکار (به روش نمونه گیری در دسترس) و غیر ورزشکار (به صورت نمونهگیری تصادفی منظم) دانشگاه پیام نور پیرانشهر بودند، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای سبک مسئله مداری مقابله با استرس اندلر و پارکر (۱۹۹۰) و کیفیت زندگی WHOQOL-BRIEF-1991)) بودند. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی و برای آزمون فرضیهها از تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخۀ ۱۶ استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد، بین سبک مسئله مدار مقابله با استرس دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین کیفیت زندگی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد. بین سبک مقابلۀ مسأله مدار و کیفیت زندگی دانشجویان ورزشکار رابطۀ مثبت و معنیدار وجود دارد. نتیجه اینکه دانشجویان ورزشکار بیشتر از سبک مسألهمدار و دانشجویان غیرورزشکار کمتر استفاده میکنند و دانشجویان ورزشکار، دارای کیفیت زندگی مطلوبتری نسبت به دانشجویان غیرورزشکار هستند. همچنین دانشجویان ورزشکاری که از سبک مقابلۀ مؤثر (مسأله مدار) استفاده میکنند دارای کیفیت زندگی مطلوبتری نسبت به دانشجویان ورزشکاری هستند.
واژگان کلیدی : مقابله با استرس، سبک مقابلۀ مسألهمدار، کیفیت زندگی
برای مطالعه کامل مقاله می توانید با کلیک بر روی لینک زیر دانلود کنید.
ررسی ارتباط بین سبک مسئله مدار مقابله با استرس و کیفیت زندگی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار