بررسی عوامل تاثیرگذار بر نگرش مصرفکنندگان کالاهای ورزشی تقلبی
وحید صمیمی۱، سعید شریفی۲، پرنیا ساریخانی۳، نصرالله سجادی*۴
۱٫ کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
۲٫کارشناسی ارشد مدیریت امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
۳٫ دانشجوی کارشناسی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
۴٫ * نویسنده مسئول: استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
Email: Nasajjadi11@gmail.com
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل تأثیرگذار بر نگرش مصرفکنندگان کالاهای ورزشی تقلبی بود. تحقیق حاضر به صورت توصـیفی ـ همبستگی بوده و به شکل میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران بودند (N= 900). نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ۲۷۰ نفر انتخاب شد؛ که ۲۶۰ پرسشنامه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه چادری و همکاران (۲۰۱۴) بود؛ که روایی آن توسط ۱۲ نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن ۸۲/۰= α به دست آمد. دادههای حاصل با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و آزمونهای کلموگروف اسمیرونف، آزمون همبستگی و رگرسیون چند متغیره در سطح ۰۵/۰ انجام گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد، از بین متغیرهای تحقیق نگرش، آگاهی از ارزش محصول، موقعیت اجتماعی، قیمت، دسترسی آسان و تجربه گذشته؛ متغیر قیمت بیشترین تأثیر را در مصرفکنندگان بر نگرش به خرید محصول تقلبی دارد. نتایج تحقیق نشان داد، محصولات تقلبی یک پدیده جهانی و چالش بزرگ بازاریابی است. تولید غیرمجاز محصولاتی که ویژگیهای خاص آن مورد حمایت و تحت مالکیت معنوی است، تقلب محسوب میشود. محصولات تقلبی کپیهای از محصول اصلی هستند با علامت تجاری مشابه، برچسب و بستهبندی مشابه اما با کیفیت پایین مواردی که در تولید آن بکار رفته است.
واژگان کلیدی: محصولات تقلبی، مالکیت فکری، کالای ورزشی.
Investigating the Factors Affecting the Attitudes of Consumer Confiscated Sporting Goods
Vahid Samimi1, Saeed Sharifi2, Parnya Sarikhani3, Nasrollah Sajjadi4
- M.S. Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences University of Tehran.
- Master of Cultural Management at Islamic Azad University, Tehran Science and Research Branch
- BSc student of Tehran University of Physical Education and Sport Sciences
- * Corresponding author: Professor of the Faculty of Physical Education and Sport Sciences University of Tehran. Email: Nasajjadi11@gmail.com
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effective factors on the attitude of consumers of fake sports goods. The present study was descriptive-correlational and was done as a fieldwork. The statistical population of this study was all students of physical education and sport sciences in University of Tehran (N = 900). The statistical sample containing 270 person was randomly selected using Krigets and Morgan tables and 260 questionnaires were analyzed and evaluated. The data gathering tool was Chadori et al. (2014), whose validity was confirmed by 12 sports professors and its coefficient was α = ۰٫۸۲٫ The data were analyzed using descriptive statistics, Kolmogorov-Smirnov tests, correlation test and multivariate regression at the level of 0.05. The research findings showed that among the variables of attitude research, awareness of product value, social position, price, easy access and past experience, the price variable has the most impact on consumers on the attitude to buying counterfeit products. The research results showed that counterfeit products are a global phenomenon and a major marketing challenge. Illegal production of products whose specific features are protected and subjected to intellectual property are considered fraudulent. The counterfeit products are original copies of the main product with the same brand, labels and packaging of similar but low quality items used in its production.
Keywords: counterfeit products, intellectual property, sporting goods.
لینک دانلود مقاله : بررسی عوامل تاثیرگذار بر نگرش مصرفکنندگان کالاهای ورزشی تقلبی ص۲-۲۱