تاثیر خصیصه ی رقابت و محیط تمرینی دریادگیری مهارت ادراکی –حرکتی در دانش آموزان به وسیله ی تمرین مشاهده ای
مهرانگیزخاکساربلداجی
دبیرتربیت بدنی وزارت آموزش وپرورش ایران ، کارشناس ارشد یادگیری و کنترل حرکتی دانشگاه اصفهان
آدرس استان چهار محال و بختیاری، بروجن، کوی امام شماره تماس۰۹۱۳۷۳۴۷۶۹۸ ایمیل mehrangizkhaksar@gmail.com
چکیده
هدف از انجام این تحقیق تعیین تأثیر جفت شدگی ویژگی شخصیتی رقابت جویی و غیر رقابت جویی و محیط تمرینی در تمرین مشاهدهای بر اکتساب، یادداری و انتقال پرتاب دارت بود. ۶۰ دانش آموز دختر مقطع متوسطه با دامنه سنی۱۲ تا ۱۵ سال به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و براساس امتیاز کسب شده از پرسشنامه سوگیری ورزشی مارتینز در چهار گروه رقابتجو و غیررقابت جو با تمرین مشاهدهای محیط رقابتی، رقابت جو و غیررقابت جو با تمرین مشاهدهای محیط غیر رقابتی، قرار گرفتند. پس از پیشآزمون، آزمودنیها به مدت چهار هفته، هر هفته ۲جلسه و در هرجلسه دو بار به مشاهده محیطهای موردنظر پرداختند. بلافاصله پس از اتمام دوره تمرین از هر چهار گروه آزمون یادداری فوری، و یک هفته پس از آن مراحل یادداری تاخیری و انتقال به عمل آمد در مرحله یادداری و انتقال، در محیط رقابتی و غیر رقابتی تفاوت معنیداری بین ورزشکاران گروه رقابتجو و غیررقابتجو وجود داشت و میانگین امتیاز پرتاب دارت در آزمودنیهای با ویژگی شخصیتی همسان با محیط بیشتر بود. براساس دیدگاه تعاملی، وقتی سطح رقابت جویی افراد با سطح رقابت محیط تمرین در تعامل مثبت و صحیحی قرار میگیرد بهترین سطح عملکرد را از خود نشان میدهند.
کلید واژه ها: تمرین مشاهده ای، محیط تمرینی رقابتی ، محیط تمرینی غیر رقابتی، ویژگی رقابت جویی
برای مطالعه کامل مقاله می توانید با کلیک بر روی لینک زیر دانلود کنید.
تاثیر خصیصه ی رقابت و محیط تمرینی دریادگیری مهارت