تاثیر هشت هفته بازیهای اصلاحی بر میزان کایفوزیس وضعیتی و تعادل دانشآموزان معلول شنوایی
حسام الدین مغرب زمینی۱، عاطفه گودرزی سلخوری۱، عاطفه نوروزی۱، روح الله دایی۲*
۱،.کارشناسی ارشد، آسیب شناسی ورزشی و حرکت اصلاحی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب.
۲- * مربی دانشگاه قم.
*Email: franjbarzadeh@ut.ac.ir Tell:+989125526680
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر هشت هفته بازیهای اصلاحی بر میزان کایفوزیس وضعیتی و تعادل دانشآموزان معلول شنوایی بود. روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی و طرح آن به روش پیش آزمون ـ پس آزمون بود. ۲۴ نفر از دانشآموزان ناشنوا با میانگین سنی ۴۲/۱ ± ۸/۱۰سال، میانگین قد ۰۵/۶ ± ۵/۱۴۰ سانتی متر و وزن ۶۵/۵± ۲۵/۳۵ در دو گروه تجربی (۱۲ نفر) و کنترل (۱۲ نفر) در این تحقیق شرکت کردند. از آزمون BESS برای اندازهگیری تعادل ایستا، از آزمون Y برای اندازهگیری تعادل پویا و خط کش منعطف برای زاویه کایفوز استفاده شد. گروه تجربی یک دوره برنامۀ تمرینی ثبات مرکزی را به مدت ۸ هفته و ۳ بار در هفته انجام دادند. از آزمون t مستقل برای مقایسه پیش آزمون- پس آزمون و از آزمون t زوجی برای مقایسه تفاوتهای بین گروهی در سطح معنیداری ۰۵/۰ استفاده شد. نتایج تحقیق در گروه مداخله بعد از ۸ هفته بازیهای اصلاحی، تفاوت معنیداری را در زاویه کایفوز وضعیتی، تعادل ایستا و پویا دانشآموزان ناشنوا را نشان داد ؛ اما در گروه کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد (۰۵/۰p≤). نتیجه تحقیق بیانگر این است، برنامههای توانبخشی میتواند کایفوزیس وضعیتی و تعادل ایستا و پویای را در معلولین شنوایی بهبود بخشد و میتوان از این برنامهها در کنار سایر برنامههای تمرینی دیگر استفاده کرد.
واژگان کلیدی: بازیهای اصلاحی، معلول شنوایی، کایفوز وضعیتی، تعادل ایستا، تعادل پویا .
The effect of eight weeks of corrective games on the level of kyphosis and balance of hearing disabled students
Hesamuddin Maghreb Zamini1, Atefeh Godarzi Salkhori1, , Atefeh Norouzi1, Ruhollah Daei*2
۱٫MA, Sport Injuries and Corrective Exercises, Payam Noor University Of South Tehran
۲٫* the coach, University of Qom.
*Email: franjbarzadeh@ut.ac.ir: Tell:+989125526680
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of eight weeks of corrective games on Positive kyphosis and balance of disabilitie students. The research method was semi-experimental and its design was pre-test of post-test. Twelve deaf students with a mean age of 10/8 ± ۱/۴۲ years, mean height of 140/5 ± ۶/۰۵ Cm and weight of 35/25 ± ۵/۰۶ in experimental group (12 subjects) and control (12 People participated in this research. The BESS test was used to measure static balance, Y test was used to measure dynamic balance and flexible ruler for kyphosis angle. The experimental group conducted a center of gravity training program for 8 weeks and 3 times a week. Independent t-test was used to compare the pre-test and post-test and paired t-test to compare the difference between groups at a significant level of 0/05. The results of the study in the intervention group after 8 weeks of corrective games revealed a significant difference in the status quo angle, the static and dynamic balance of the deaf students, but no significant difference was observed in the control group (p≤۰/۰۵). The results of the study indicate that rehab programs can improve the static and dynamic balance of hearing disabled people and can be used in conjunction with other training programs.
key words: Correcting games, Hearing Disabilities, Positive kyphosis, Static balance, Dynamic balance
لینک دانلود مقاله :تاثیر هشت هفته بازیهای اصلاحی بر میزان کایفوزیس وضعیتی و تعادل دانشآموزان معلول شنوایی ص ۵۹-۷۴