شناسایی عوامل موثر بر حضور تماشاگران در مسابقات ورزش چوگان در ایران
کیومرث مولادوست*۱، سارا جورکش۲
۱*.کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، علوم تحقیقات تهران، ایران
Choganirani2015@gmail.com
۲٫دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده
هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر حضور تماشاگران در مسابقات ورزش چوگان در ایران است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات تحقیقی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه تماشاگران مسابقات چوگان(۲۸۰ نفر) در سال ۱۳۹۴ تشکیل دادهاند. در این مطالعه به منظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته با آلفای کرونباخ(۰۵/۸۴) استفاده شد. روش آماری توصیفی و استنباطی(آزمون تیتک نمونهای و آزمون فریدمن) با استفاده از نرم افزار SPSS23 استفاده شد. نتایج پژوهش به دو بخش کیفیت خدمات و عوامل موثر در جذب تماشاگر تقسیم شد. کیفیت خدمات به سه بخش عوامل جذابیت و کیفیت خدمات و رسانه تقسیم شد. در هر کدام به ترتیب نتایج مسابقات، وجود پارکینگ و صداوسیما بیشترین تاثیر را داشتند. عوامل موثر در جذب تماشاگر به دو قسمت محرکهای درونی و بیرونی تقسیم گردید که به ترتیب مهیج بودن، دسترسی آسان و فضای مجازی بیشترین تاثیر را داشتند. باتوجه به نتایج حاصله باید به ابعاد تاثیرگذار توجه بیشتری نمود و عواملی که طبق نتایج تاثیر کم رنگتری داشتند نظیر برنامههای جانبی، دسترسی آسان به محل برگزاری، میزان پوشش خبری نشریات را تقویت کرد که باعث ایجاد انگیزه و جذب هر چه بیشتر تماشاگران شوند.
واژگان کلیدی: انگیزه، تماشاچیان، رسانه، رضایت، چوگان
Identification of factors affecting spectators’ attendance at polo tournament in Iran
Kiyumars Moladoost*. Sarah Jorkesh
۱٫MA, Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran, Iran
Choganirani2015@gmail.com
۲٫PhD in sport management, Islamic Azad University of Isfahan, Isfahan, Iran
Abstract
The aim of this study was to identify factors affecting spectators’ attendance at polo tournament in Iran. This research is applied and in terms of data collection is a correlation type survey. The study population included all the spectators of polo (280) in 1394. In this study, researcher made questionnaire with Cronbach’s alpha was used to collect data ( 84.05). Descriptive and inferential statistics method (one-sample t-test and Friedman test) was performed using the software SPSS23. The results of research were divided into two parts : service quality and factors affecting in attracting the audience. Service quality was divided into three parts: attractiveness factors and quality of services and the media. In each respectively tournament results, parking, and state television had the greatest impact. Effective factors in attracting spectators were divided into two parts: internal and external stimuli. That being exciting, easy access and virtual space had the greatest impact. According to the results the influencing factors should receive more attention and factors which have little impact such as accessories, easy access to the venue, the news coverage should be strengthened that will motivate and attract more viewers.
Key words: motivation, spectators, media, content, polo
لینک دانلود مقاله: شناسایی عوامل موثر بر حضور تماشاگران در مسابقات ورزش چوگان در ایران صص ۷۵-۱۰۵