تعیین تاثیر سبک رهبری تحول گرا بر تسهیم دانش با درنظرگرفتن نقش توانمندسازی روانشناختی کارکنان، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی
(مورد مطالعه: وزارت ورزش و جوانان ایران)
اسداله تلخابی۱،صدیقه خواجه افلاطون۲،ابراهیم دلدار۳
۱٫کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه بو علی سینا همدان
۲٫دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان
۳٫دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
چکیده
تحقیق حاضر با هدف “بررسی تاثیر سبک رهبری تحول گرا بر تسهیم دانش با تاکید بر نقش توانمند سازی روانشناختی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی به عنوان متغیرهای تعدیل گر در وزارت ورزش و جوانان ” طراحی و اجرا شد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان می باشد (۷۴۰ نفر) بود. با استفاده از جدول حجم نمونه گیری کرجسی و مورگان تعداد ۲۵۵ نفر به عنوان نمونه تحقیق برآورد شد. دسترسی به نمونه ها، بر اساس انتخاب تصادفی ساده صورت گرفت. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها در این تحقیق شامل پرسشنامه سبک رهبری تحول گرا باس و آولیو (۱۹۹۷)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (۱۹۹۵)، تعهد سازمانی مایر و همکاران (۱۹۹۳)، رفتار شهروندی سازمانی پوداسکف و همکاران (۱۹۹۰) و تسهیم دانش بوک و همکاران (۲۰۰۵) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آزمون معادلات ساختاری و از نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که سبک رهبری تحول گرا بر تسهیم دانش کارکنان تاثیری به میزان ۲۸۸/۰ می گذارد. نتایج تحقیق حاضر همچنین نشان داد که متغیرهای توانمند سازی روانشناختی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی نقش تعدیل گرا را در رابطه بین سبک رهبری تحول گرا و تسهیم دانش دارا بودند. توانمندسازی روانشناختی برای رابطه سبک رهبری تحولگرا و تسهیم دانش، نقش تعدیلگری دارد و از نوع میانجی جزئی است. همچنین تعهد سازمانی برای رابطه سبک رهبری تحولگرا و تسهیم دانش، نقش تعدیلگری دارد و از نوع میانجی جزئی است و رفتار شهروندی سازمانی برای رابطه سبک رهبری تحولگرا و تسهیم دانش، نقش تعدیلگری دارد و از نوع میانجی جزئی است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در میان متغیرهای تعدیل گرا تعهد سازمانی با تاثیر ۳۰۹/۰ بر تسهیم دانش مهمترین نقش را در میان سایر متغیرهای تعدیل گر در تحقیق ایفا نمود.
واژگان کلیدی: رهبری تحول گرا، تسهیم دانش، توانمند سازی روانشناختی، تعهد سازمانی
لینک دانلود مقاله :تعیین تاثیر سبک رهبری تحول گرا بر تسهیم دانش با درنظرگرفتن نقش توانمندسازی روانشناختی کارکنان، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی ص ۲-۲۸