تحلیل وضعیت باشگاه های ورزشی مشهد بر اساس مدل رقابتی پورتر
محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری۱، امیر ماهیان جاغرق۲*، امید شیخ۳
۱.عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران
۲.* دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران.
۳ .دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران
EMAIL:Amirmahian2014@gmail.com
چکیده
محیط های رقابتی همواره موجبات رشد و توسعه را برای ارائه دهندگان خدمات ورزشی به همراه دارند. هدف از مطالعه حاضر تحلیل وضعیت باشگاه های ورزشی شهر مشهد بر اساس مدل رقابتی پورتر بود. روش پژوهش بلحاظ ماهیت و هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش تحلیل از نوع توصیفی و تحلیلی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق عبارتند از مدیران کلیه باشگاه های ورزشی شهر مشهد که تعداد کل آنها در سال جاری برابر با ۱۸۰۰ نفر بود و نمونه آماری براساس جدول مورگان تعداد ۳۱۷ نفر به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد و تغییر یافته بررسی نیروهای پنج گانه رقابتی پورتر (هاپکینز ،۲۰۰۸) در ۵ بعد خریداران (۸ سوال)، عرضه کنندگان (۷ سوال)، کالاهای جایگزین (۳ سوال)، تازه واردها (۱۰ سوال) و رقبا (۸ سوال) در مقیاس ۵ گزینه ای لیکرت با ضریب پایایی – استفاده شد. تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی با کمک نرم افزار SPSS نسخه ۲۱ انجام شد. نتایج نشان داد که وضعیت رقابتی باشگاه های ورزشی شهر مشهد بر اساس مدل پورتر مطلوب نیست. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد بالاترین رتبه مربوط به توجه مدیران باشگاه ها به رقبا و پایین ترین رتبه مربوط به توجه به عرضه کنندگان میباشد. با توجه به نتایج بدست امده که باشگاه های ورزشی وضعیت رقابت پذیری نامناسبی دارند باید ضمن مدنظر قرار دادن همه مولفه ها و شاخص های استخراجی از این پژوهش عوامل و شاخص های دارای وضعیت نامناسب در باشگاه ها را مورد توجه ویژه قرار داد و در راس برنامه ریزی ها بهبود ان ها را قرار داد .
واژگان کلیدی: باشگاه های ورزشی، مدل رقابتی پورتر، تحلیل وضعیت، مشهد.
Analysis of the situation of Mashhad sports clubs based on Porter’s competitive model
Mohammad Reza Esmailzadeh Kandahari1, Amir Mahian Jaghargh2*, Omid Sheikh3
1.Faculty member of Islamic Azad University, Mashhad Branch, Iran.
2*.PhD student in Sports Management, Islamic Azad University, Mashhad Branch, Iran.
3.PhD student in Sports Management, Islamic Azad University, Mashhad Branch, Iran.
EMAIL:Amirmahian2014@gmail.com
Abstract
Competitive environments always lead to growth and development for sports service providers. The purpose of this study was to analyze the situation of sports clubs in Mashhad based on Porter’s competitive model. The research method was applied research in terms of nature and purpose and descriptive and analytical in terms of analysis method which was done by field method. The statistical population of the study is the managers of all sports clubs in Mashhad, whose total number this year was equal to 1800 people and the statistical sample based on Morgan table, 317 people were randomly selected. To collect data from the standard and modified Questionnaire of Porter’s Five Competitive Forces (Hopkins, 2008) in 5 dimensions Buyers (8 questions), Suppliers (7 questions), Alternative goods (3 questions), Newcomers (10 questions) And competitors (8 questions) were used on a 5 – point Likert scale with a reliability coefficient of. Data analysis was performed in two sections of descriptive statistics and inferential statistics with the help of SPSS software version 21. The results showed that the competitive situation of sports clubs in Mashhad based on the Porter model is not favorable. Also, the results of Friedman test showed that the highest rank is related to the attention of club managers to competitors and the lowest rank is related to the attention to suppliers. According to the results obtained that sports clubs have an unfavorable competitive situation, while considering all the components and indicators extracted from this research, special factors and indicators with unfavorable status in clubs should be given special attention and at the top of the program. The details helped improve them.
Keywords: Sports clubs, Porter competitive model, situation analysis, Mashhad.
لینک دانلود مقاله تحلیل وضعیت باشگاه های ورزشی مشهد بر اساس مدل رقابتی پورتر صص۳۰-۴۸