بررسی عوامل مهم و تاثیرگذار برچالشهای توسعه ورزش مدارس از دیدگاه معلمان تربیت بدنی شهرستان سنقر
الهه دانشراد*۱، حسین سپاسی۲، پریوش نوربخش۲
۱.*کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج: ایران.
۲.استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج: ایران.
*Email: elahe.daneshrad51@gmail.com
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل تاثیرگذار بر چالشهای توسعه ورزش مدارس شهرستان سنقر انجامگرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، ازنظر استراتژی توصیفی – پیمایشی بود که بهصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان ورزش شاغل که در مقاطع متوسطه اول (۲۳۱ نفر مرد و ۱۷۸ نفر زن) و متوسطه دوم (۲۹۶ نفر مرد و ۱۸۹ نفر زن) (۸۹۴ N=) که در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ در این شهرستان به فعالیت مشغول بودند. با استفاده از جدول مورگان، حجم نمونه تحقیق برابر با ۲۷۴ نفر بود و نمونهگیری به روش نمونهگیری تصادفی انجامشده است. بهمنظور مطالعه و بررسی اهداف این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که شامل پرسشنامهای ۲۵ گویهای بود که با اقتباس از تحقیقات مشابه و ادبیات تحقیق در مقیاس پنج ارزشی لیکرت تهیه و تدوین شد. ازنظر ۹ نفر از متخصصان حوزه تربیتبدنی برای تأیید روایی صوری و محتوای پرسشنامه با استفاده از روش دلفی استفاده شد و پایایی پرسشنامه با اجرای آزمایشی بر روی ۴۰ نفر از اعضای جامعه تحقیق و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (۸۱/۰=α) به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از آزمون میانگین و انحراف معیار، آزمون تی تک نمونهای و آزمون رتبهای فریدمن با کمک نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ انجام گرفت. نتایج بهدستآمده نشان داد که از دیدگاه دبیران ورزش عدم وجود انگیزه دبیران ورزش، کمبود بودجه، کمبود اماکن و تجهیزات ورزشی مدارس، عدم وجود برنامهریزی بلندمدت و ضعف دانش و تخصص دبیران ورزش جزء عوامل تأثیرگذار بر چالشهای توسعه ورزش مدارس هستند؛ بنابر این طبق اولویتبندی خاص موانع تأثیرگذار بر چالشهای توسعه ورزش مدارس، بالاترین اولویت مربوط به “کمبود بودجه” و پایینترین اولویت مربوط به “ضعف دانش و تخصص دبیران ورزش” میباشد.
واژهگان کلیدی: چالشهای توسعه ورزش، معلمان تربیت بدنی، ورزش مدارس.
Investigating important and influential factors in the challenges of school sports development from the perspective of physical education teachers in Songhar city
Elahe Daneshrad*1, Hossein Sepasi2, Parivash Noorbakhsh2
1.*M.A, Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Islamic Azad University, Karaj Branch, Karaj: Iran.
2.Professor, Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Islamic Azad University, Karaj Branch, Karaj: Iran.
Abstract
The aim of this study was to investigate the factors affecting the challenges of sports development in schools in Songor city. In terms of applied purpose, this research was a descriptive-survey strategy that was conducted in the field. The statistical population of the study includes all employed sports teachers who are in the first secondary school (231 males and 178 females) and the second secondary school (296 males and 189 females) (N=894) who in the 2015-2016 academic year in this city They were busy. Using Morgan table, the sample size was 274 people and sampling was done by random sampling. In order to study the objectives of this research, a researcher-made questionnaire was used, which included a 25-item questionnaire that was prepared based on similar research and research literature on a five-point Likert scale. According to 9 experts in the field of physical education to confirm the face validity and content of the questionnaire using the Delphi method and the reliability of the questionnaire was performed experimentally on 40 members of the research community and calculated Cronbach’s alpha coefficient (α = ۰.۸۱). Research data were analyzed using mean and standard deviation test, one-sample t-test and Friedman rank test using SPSS software version 22. The results showed that from the perspective of sports teachers, lack of motivation of sports teachers, lack of budget, lack of sports facilities and equipment, lack of long-term planning and lack of knowledge and expertise of sports teachers are among the factors affecting the challenges of school sports development. Therefore, according to the specific prioritization of barriers affecting the challenges of school sports development, the highest priority is related to “lack of budget” and the lowest priority is related to “lack of knowledge and expertise of sports teachers”.
Keywords:Challenges of sports development, physical education teachers, school sports.
لینک دانلود مقاله: بررسی عوامل مهم و تاثیرگذار برچالشهای توسعه ورزش مدارس از دیدگاه معلمان تربیت بدنی شهرستان سنقرصص۱۷-۳۷