بررسی رابطه ساختار سازمانی و مدیریت دانش در ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی
محسن شیر محمدزاده ۱*، هیمن مجیدی۲
۱ – استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ،دانشگاه تربیت معلم تبریز،ایران
۲- کارشناسی ارشد،گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی،واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی،ملکان،ایران
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه ساختار سازمانی و مدیریت دانش در ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی؛ و از لحاظ شبوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی هستند که نمونهای به حجم ۱۲۰ نفر از آنها به شیوه تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ساختار سازمانی و مدیریت دانش بود. روایی پرسشنامهها، با استناد به نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آنها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ، برای دو پرسشنامه ساختار سازمانی و مدیریت دانش، به ترتیب (۸۹/.) و (۸۶/.) گزارش شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، رگرسیون خطی دو متغیره و مجذور کای استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ساختار سازمانی مکانیکی تأثیر معکوس و معناداری بر مدیریت دانش و ساختار سازمانی دانشی تأثیر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش دارد. در ادمه بررسیها مشخص شد که وضعیت مدیریت دانش و ابعاد آن در ادارات ورزش و جوانان آذربایجان غربی بالاتر از حد متوسط است.
واژههای کلیدی : ساختار سازمانی مکانیکی، ساختار سازمانی دانشی، مدیریت دانش
برای مطالعه کامل مقاله می توانید با کلیک بر روی لینک زیر دانلود کنید.
بررسی رابطه ساختار سازمانی و مدیریت دانش در ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی