بررسی ارتباط مسئولیت اجتماعی با تصویر و هویت تیم در باشگاههای لیگ برتر دو ومیدانی ایران
سمانه صفری حسنآبادی۱، حامد کریمی۲، هادی بشیریان۳، روح الله دایی*۴
۱.کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرین دشت
۲.دکترا، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران.
۳.مربی هیئت علمی سازمان امور دانشجویان.
۴.* نویسنده مسئول: مربی دانشگاه قم
*Email: daei1359@yahoo.com
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، ارتباط مسئولیت اجتماعی با تصویر و هویت تیم در باشگاههای لیگ برتر دو ومیدانی ایران بود. تحقیق حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه هواداران بالای ۱۸ سال باشگاههای لیگ برتر دو ومیدانی ایران در فصل ۱۳۹۷-۱۳۹۸ بود. نمونهگیری به صورت خوشهای تصادفی بود که با استفاده از جدول مورگان ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه مسئولیت اجتماعی (چانگ و یانگ، ۲۰۱۲)؛ تصویر تیم (چان، ۲۰۰۸) و هویت تیم (هیپر و همکاران، ۲۰۱۲) بود که روایی پرسشنامهها به تأیید ۱۲ نفر از متخصصان مدیریت ورزشی رسید و پایایی آنها به ترتیب ۸۰/۰، ۷۶/۰، ۷۴/۰ به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش آماری توصیفی و آزمون کلموگروف ـ اسمیرونوف و آزمون همبستگی پیرسون با کمک نرم افزار Spss نسخه ۲۳ انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، بین مسئولیت اجتماعی با تصویر و هویت تیم در باشگاههای لیگ برتر دو ومیدانی ایران رابطه مثبت وجود دارد؛ بنابر این مسئولیت اجتماعی میتواند، ابزار مؤثری در ارتقا تصویر و هویت تیم در باشگاههای لیگ برتر دو ومیدانی ایران باشد.
واژگان کلیدی: مسئولیت اجتماعی، تصویر تیم، هویت تیم.
Reviwing the relationship of social responsibility with Image and identity of the team In the clubs of the Iranian Premier League
Samaneh Safari Hassanabadi 1, Hamed Karimi2, Hadi Bashirian3, Ruhollah Daei*4
- 1.Bachelor of Islamic Azad University, Zarrin Dasht Branch
- 2.Sport Management Department, University of Mazandaran.
- 3.National University Sports Federation of I.R. Iran.
- *Corresponding Author: The coach, University of Qom.
*Email: daei1359@yahoo.com
Abstract
The purpose of the present study was to link social responsibility with the image and identity of the team in the clubs of the Iranian Athletics Premier League. The present study was a descriptive study of correlational studies and field data collection. The statistical population of the study was all fans over the age of 18 in the clubs of the Iranian Premier League in the 2018-2019 season. The sampling was randomized clustering, using Morgan’s table of 384 people as a statistical sample. Information Collection Tools, Social Responsibility Questionnaire (Chang and Young, 2012); The image of the team (Chan, 2008) and the identity of the team (Hyper et al., 2012) was confirmed by 12 sports management experts and their reliability was 0.80, 0.76 and 0.74, respectively. Data analysis was performed using descriptive statistical method and Kolmogorov-Smirnov test and Pearson correlation test using Spss software version 23. The results showed that there is a positive relationship between social responsibility and image and team identity in Iranian Premier League clubs. Therefore, social responsibility can be an effective tool in promoting the image and identity of the team in the clubs of the Iranian Athletics Premier League.
Keywords: Social responsibility, Team image, Team identity, Soccer league.
لینک دانلود مقاله بررسی ارتباط مسئولیت اجتماعی با تصویر و هویت تیم در باشگاههای لیگ برتر دو ومیدانی ایران صص۱۷-۲