مقایسه اضطراب اجتماعی جسمانی و خودپنداره بدنی دانش آموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکار
راضیه فرازمند۱*، علی اصغر درودیان۲، مهدی نمازی زاده۳
۱.*کارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
۲.استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
۳.دانشیار دانشگاه تهران
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر،مقایسه اضطراب اجتماعی جسمانی و خودپنداره بدنی دانش آموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکاربود.تحقیق حاضر از نوع توصیفی- مقایسه ای و از لحاظ هدف نیز کاربردی بود. دادههای این تحقیق به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه گردآوری شد. جامعۀ آماری پژوهش را تمام دانش آموزان دوره متوسطه۲منطقه۴آموزش وپرورش شهرتهران تشکیل دادند که تعداد آنها ۶۷۱۰نفر هستند. نمونۀ آماری براساس جدول مورگان ۳۶۴ نفر و به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شد. به همین منظور پرسشنامه اضطراب اجتماعی جسمانی(موتل و کنروی ۲۰۰۰) و خودپنداره بدنی مارش و همکاران (PSDQ) به طور تصادفی در اختیار ۳۶۰نفر از دانش آموزان(۱۸۰نفردانش آموزورزشکار و۱۸۰نفر دانش آموزغیرورزشکار) قرار گرفت.یافته های این پژوهش نشان داد در متغییر اضطراب اجتماعی، جسمانی دانش آموزان ورزشکار(۴۷/۱۴= M) و غیرورزشکار (۱۲/۱۷ = M) تفاوت معنی داری (۰۰۱/۰= P≤ ۰۵/۰) وجود ندارد و در در متغییر خودپنداره دانش آموزان ورزشکار(۵۸/۲۰۳= M) و غیرورزشکار (۱۲/۱۸۳ = M) تفاوت معنی داری (۰۰۱/۰= P≤ ۰۵/۰) وجود دارد. با این حال و به طور کلی تشویق دانش اموزان به ویژه دانش آموزان دختر به شرکت در فعالیت های بدنی می تواند فوائد ارزشمندی برای آنان به همراه داشته باشد که می باست برای ترغیب انها به شرکت در فعالیت بدنی برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.
واژگان کلیدی: اضطراب اجتماعی جسمانی،خودپنداره بدنی، دانش آموزان دخترورزشکار و غیرورزشکار.
لینک دانلود مفاله :مقایسه اضطراب اجتماعی جسمانی و خودپنداره بدنی دانش آموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکار صص۴۲-۶۳