تاثیربازخوردهای حسی حرکتی تکنولوژی واقعیت مجازی بر تعادل ایستا و پویا مردان سالمند
محمدجواد امیدی بروجنی۱* مسعودگلپایگانی۲ سجاد برخوری مهنی۳
سعادت حسین پور اقایی۴
۱.کارشناسی ارشد حرکات اصلاحی و آسیبشناسی ورزشی،دانشگاه اراک،(نویسنده مسئول)
Omidi1006@gmail.com
2.دانشیار گروه حرکات اصلاحی و آسیبشناسی ، دانشگاه اراک، اراک، ایران
masod_golpa@yahoo.com
3.کارشناسی ارشد حرکات اصلاحی و آسیبشناسی ورزشی،دانشگاه اراک
sajadbarkhorimehni7171@gmail.com
4.کارشناسی ارشد حرکات اصلاحی و آسیبشناسی ورزشی،دانشگاه اراک
saadathosinpour@yahoo.com
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی بازخوردهای حسی حرکتی تکنولوژی واقعیت مجازی بر تعادل ایستا و پویا مردان سالمند بود
روش تحقیق: ۳۰ مرد سالمند (سن: ۳±۳۶/۷۰ سال، وزن: ۳۴/۲ ±۶۰/۷۰ کیلوگرم، قد:۲۸/۲ ±۷۸/۱ متر) که از سلامت عمومی برخوردار بودند، بهطور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند که بهصورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. از آزمودنیها قبل از شروع تمرینات توسط تستهای شارپند رومبرگ تعادل ایستا (با چشمان باز و بسته )و زمان برخاستن و رفتن) تعادل پویا (به عمل آمد. گروه تجربی به انجام یک دوره تمرین عملکردی هشتهفتهای) سه جلسه در هفته(پرداختند و گروه کنترل فعالیتهای روزانه خود را انجام داد. از آمار توصیفی برای محاسبه میانگین و انحراف استاندارد اطلاعات و برای تعیین اختلاف بین پیشآزمون و پسآزمون بین و درونگروهی به ترتیب از t مستقل و وابسته در سطح معنیداری ۰۵/۰P≤ استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد در پسآزمون، گروه تجربی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشت. نتایج آزمون t همبسته نیز اختلاف معنیداری بین پیش و پسآزمون گروه تجربی در هر سه آزمودن تعادلی را نشان داد درحالیکه بین پیش و پسآزمون گروه کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
بحث نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده از این تحقیق، مؤید نقش تمرینات تکنولوژی واقعیت مجازی بر تعادل ایستا و پویا مردان سالمند بود که به علت عدم بهبود تعادل آزمودنیهای گروه کنترل، میتوان بهبود تعادل گروه تجربی را به اثر این تمرینات نسبت داد،
واژگان کلیدی: بازخورد های حسی حرکتی،تکنولوژی واقعیت مجازی،تعادل ایستا، پویا، سالمندان
Effect of Sensory and Movement Feedback Virtual Reality Technology on the Coordination and Balance of Eldery Man
Mohammad javad omidi Broujeni1* ,Masoud Golpayegani2,Sajad Barkhori mehni3 ,Saadat Hoseinpour Aghaee4
1.*Department of Sport Sciences, Faculty of Human Sciences, University of Arak University
2.PhD, Department of Sport Sciences, University of Arak, Iran
3.Department of Sport Sciences, Faculty of Human Sciences, University of Arak University
4.Department of Sport Sciences, Faculty of Human Sciences, University of Arak University
Abstract
Objective: The purpose of this study was to examine the effect of a functional training program on static and dynamic balance of elderly male able-bodied subjects.
Materials and Methods: Thirty elderly male subjects (age: 70/36±۳ y, weight: 70/60±۲/۴۳ kg, height: 1/78±۲/۲۸ m) participated in this study where they randomly divided in two control and experimental groups. The pre-test of Sharpened-Romberg (static balance with eyes open and close) and Timed-get up and go (dynamic balance) balance tests applied a day before starting functional training program. Experimental group participated in functional training program three days a week for eight weeks. Control group asked to continue their daily activity. The post-test applied afterward. Descriptive statistics, T-test for independent samples and paired sample T-test (A ≤ ۰.۰۵) applied for statistical analysis.
Results: No significant differences seen in all three balance tests between two groups, but experimental group had better performance than control group in post-test. Paired sample T-test showed significant differences between pre and post-tests in all three tests for experimental group while no differences observed in control group.
Conclusion: The results of this study confirmed the role of virtual reality technology training on the static and dynamic balance of elderly men. Due to the lack of improvement in the balance of the control group subjects, it can be concluded that the improvement of the balance of the experimental group is attributed to the effect of the
Keywords: Virtual Reality Technology, Coordination, Balance, Eldery Man, Movement Feedback
لینک دانلود مقاله تاثیربازخوردهای حسی حرکتی تکنولوژی واقعیت مجازی بر تعادل ایستا و پویا مردان سالمند صص ۸۲-۶۸