تبیین محدودیت های شرکت درفعالیت های ورزشی و توجه به نیاز های حرکتی و فراغت دختران شهر قدس تهران
عطیه جدیدی(نویسنده مسئول)*۱ ، الهام فریدونی۱ ، حانیه درسی نژاد۱، زهرا رضایی۱، حمیرا علی اکبر رهقی۱
۱٫دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور لواسان تهران
Email:(ati.jadidi75@gmail.com)*
چکیده
هدف از این مطالعه تبیین محدودیت های شرکت دختران درفعالیت های ورزشی اوقات فراغت مقطع متوسطه شهر قدس تهران بود. روش تحقیق توصیفی –همبستگی و از نظرهدف کاربردی بوده و از نظر روش جمعآوری دادهها، میدانی بود. جامعه ی آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر مقطع متوسطه تهران تشکیل می دادند که در زمان تحقیق ۱۷۰نفر بودند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه اوقات فراغت تند نویس بوده که روایی ومحتوایی آن به تایید رسید و در یک بررسی مقدماتی آلفای کرونباخ آن۷۶/۰تایید شد. از آمار توصیفی جهت توصیف متغیرها و آماراستنباطی شامل آزمون کلموگروف- اسمیرنف و تعیین طبیعی بودن یا غیرطبیعی بودن ازآزمون های همبستگی، پیرسون، اسپیرمن، استفاده شد. نتایج آمار نشان دادعوامل اجتماعی- فرهنگی با میانگین (۹۸/۳)، عوامل روانی (با ۸۱/۲ درصد)، عوامل اقتصادی (با ۶۳/۱)، عوامل جسمانی (با ۵۱/۱ درصد) از مهمترین محدودیت ها می باشند. همچنین بین عوامل اقتصادی با شرکت در فعالیتهای فوق برنامه (رشته تحصیلی و درآمد خانواده ) ارتباط معناداری وجودداشت، بین عوامل اجتماعی با شرکت در فعالیتهای فوق برنامه(رشته تحصیلی) ارتباط معناداری وجودنداشت و با (درآمد خانواده ) ارتباط معناداری وجودداشت. بین عوامل جسمانی و عوامل روانی باشرکت در فعالیتهای فوق برنامه (رشته تحصیلی و درآمد خانواده) ارتباط معناداری وجود نداشت.بین عامل اقتصادی با متغییرهای روانی و اجتماعی به ترتیب ۸۸/۰ و ۰۳۶۲/۰ همبستگی دارد ولی با عامل جسمانی رابطه ای ندارد. همچنین عامل اجتماعی با عامل روانی و اقتصادی همبستگی معنادار و با عامل جسمانی فاقد ارتباط می باشد.
واژگان کلیدی: اوقات فراغت دختران، محدودیت ، اوقات فراغت، دانش آموزان
لینک دانلود مقاله تبیین محدودیت های شرکت درفعالیت های ورزشی و توجه به نیاز های حرکتی و فراغت دختران شهر قدس تهران