توسعه سلامتی با تاکید بر انگیزه مشارکت در فعالیت بدنی و بازی های دیجیتالی اوقات فراغت نوجوانان
مرضیه جاوید۱، محمدعلی کاظمی۲، شعبان اسمعیلی۳، روح اله فاطمی۴*
۱کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، بخش تربیت بدنی، واحد دهدشت، دهدشت، ایران، javid.m65@gmail.com
۲مربی بخش تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهدشت، دهدشت، ایران، kazemimohammadali57@gmail.com
۳کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی ۳۶۹۷-۱۹۳۹۵ تهران، ایران، tmuacir88@ymail.com
۴*دکترای فیزیولوژی، مرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران،
تلفن: ۰۰۹۸۹۱۷۳۴۴۸۸۹۸ ، ایمیل: r.fatemi61@gmail.com
چکیده
زمینه و هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی توسعه سلامتی با تاکید بر انگیزه های مشارکت در فعالیت بدنی و بازی های دیجیتالی اوقات فراغت و سلامتی بین نوجوانان دختر و پسر شهر تهران بود. مواد و روشها: آزمودنی های این تحقیق شامل ۳۰۰ نفر از دانش آموزان پسر و دختر شهر تهران بود که بر اساس جدول مورگان در مقاطع اول، دوم ، سوم و در مقطع متوسطه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این تحقیق پرسشنامه ترجمه شده لانگ چو (۲۰۰۹) بود. ضریب آلفای کرونباخ سوالات پرسشنامه برای پایایی مشکلات مربوط به سلامت عمومی نوجوانان (۷۷/۰= α) و پایایی عوامل مشارکت در بازی های دیجیتالی (۷۸/۰= α) بدست آمد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون جهت تعیین روابط متغیرها و از آزمون t مستقل برای مقایسه متغیرها بین دختران و پسران استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که بین انگیزه های انجام بازی های دیجیتالی و زمان انجام این بازی هارابطه معنی داری وجود دارد (p<0.05). همچنین بین مشکلات مربوط به سلامتی در دو جنس و بین فعالیت بدنی اوقات فراغت در دو جنس تفاوت معناداری وجود دارد(p<0.05) ولی بین میزان انجام بازی های دیجیتالی در دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد (p>05/0). نتیجه گیری: نتایج نشان از اهمیت فعالیت بدنی در اوقات فراغت دانش آموزان می باشد و بر اساس نتایج به دست آمده، فعالیت بدنی در اوقات فراغت هم در پسران و هم دختران احتمالا منجر به کاهش مشکلات مربوط به سلامتی در هر دو جنس می شود.
واژگان کلیدی: اوقات فراغت، بازیهای دیجیتالی، فعالیت بدنی، سلامتی، نوجوان
Health development with emphasis on tendency for participant in leisure time physical activity and playing digital games in adolescents
Marziyeh Javid1, Mohamad Ali Kazemi2, Shaban Esmaeili3, Rohollah Fatemi4*
۱&2 Master of Sport Management, Department of Physical Education, Islamic Azad University, Dehdasht Branch, Dehdasht, Iran
۳ Master of Sport Management, Department of Physical Education, Payame Noor University, P,O,Box 19395-3697,Tehran,Iran
۴ Ph.D in Medical Physiology, Physiology Research Center (PRC), Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
Tel, 0098 9173448898, Email: r.fatemi61@gmail.com
Abstract
Background & Purpose: The aim of the present study was to investigate health improvement with emphasis on tendency for participating in leisure time physical activity and playing digital games in male and female adolescents of Tehran City. Materials & Methods: Subjects included 300 male and female students that were selected according to the Morgan table from three grads of I, II, and III in Tehran high schools. In this study, a standard questionnaire of Leung Cho (2009) was used. Cronbach’s alpha reliability coefficient of the questionnaire for the public health problems of adolescents was obtained α=۰٫۷۷ and the reliability of factors involved in digital games was obtained α =۰٫۷۸٫ For data analysis, the Pearson correlation coefficient was used to determine the relationship between variables and the independent t-test was used to compare variables between male and female subjects. Results: The results showed that there was a significant relationship between motivation of participation in digital games and time spend in these games (p<0.05). Also, there were significant differences in health problems and physical activity in leisure time between males and females (p<0.05), but there was no significant difference in doing digital games between male and females. Conclusions: The results show the importance of physical activities in students’ leisure time and based on these results, it can be concluded that leisure time physical activity may reduce health problems in both male and female students.
Keywords: Leisure time, Digital games, Physical activity, Health, Adolescents
لینک دانلود مقاله: توسعه سلامتی با تاکید بر انگیزه مشارکت در فعالیت بدنی و بازی های دیجیتالی اوقات فراغت نوجوانان ۲-۱۸