رابطه هوش عاطفی و سلامت روانی دانشجویان دختر ورزشکار دانشگاه های جهرم
لیلا شکوهی فرد ۱، ابراهیم خوشنام* ۲(نویسنده مسئول)
۱٫دانشجوی کارشناس ارشد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
- ۲٫* نویسنده مسئول: استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
Email: khoshnam.khoshnam@gmail.com
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه هوش عاطفی و سلامت روانی دانشجویان دختر ورزشکار دانشگاه های جهرم انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر ورزشکار دانشگاه های جهرم(دولتی، آزاد و علوم پزشکی) بود. نمونه ی آماری تعداد ۳۱۱ نفر از دانشجویان ورزشکار به صورت داوطلبانه بودند که به پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و همکاران(۱۹۷۹) و هوش عاطفی گلمن پاسخ دادند.
نتایج: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که رابطه بین سلامت روانی و مولفه های هوش عاطفی(۰۰۱/۰=P)، خودتنظیمی(۰۰۰۱/۰=P)، همدلی (۰۰۰۱/۰=P) معکوس و معنادار و رابطه بین خودانگیختگی(۰۰۷/۰=P) مستقیم و معنادار و رابطه بین خودآگاهی(۱۲۲/۰=P)، و مهارت اجتماعی (۱۳۶/۰=P)، معکوس و غیرمعنادار می باشد.
بحث: با توجه به نتایج این تحقیق مشارکت در فعالیت های ورزشی راهی مؤثر برای کاهش اضطراب و افسردگی و تنظیم هیجانات و بالا بردن مهارت های اجتماعی است. از این رو هوش عاطفی با تقویت سلامت روان، زمینه بهزیستی عاطفی، بهبود روابط بین فردی و سازگاری اجتماعی را فراهم می کند و به دانشجویان کمک می کند تا در زمینه های مختلف زندگی موفق تر عمل نمایند.
واژگان کلیدی: هوش عاطفی، سلامت روان، دانشجویان دختر ورزشکار.
لینک دانلود مقاله :رابطه هوش عاطفی و سلامت روانی دانشجویان دختر ورزشکار دانشگاه های جهرم