مقایسه اثر حضور تماشاگران فعال و غیرفعال بر عملکرد ورزشکاران هنگام اجرای مهارت روپایی فوتبال
مصطفی سلطانی*۱ ، سید عباس بینیاز۲، مریم اسلامدوست۳، زهرا نادرینسب۴
۱٫استادیار، موسسه آموزش عالی علامه قزوینی، قزوین، ایران .mostafasoltani553@yahoo.com
۲٫گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
s.a.biniaz@yahoo.com
۳٫استادیار، واحد رضوانشهر، دانشگاه پیام نور، رضوانشهر، ایران.
eslamdoost.m@ut.ac.ir
۴٫کارشناس ارشد تربیت بدنی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، مقایسه اثر حضور تماشاگران فعال و غیرفعال بر عملکرد ورزشکاران در اجرای مهارت روپایی فوتبال به عنوان یک مهارت حرکتی ظریف بود. نمونه آماری ورزشکاران شامل بیست نفر از دانشجویان پسر ورزشکاری بود که بیش از پنج سال سابقه ورزشی در رشته فوتبال داشته و عضو تیم فوتبال دانشگاه فرهنگیان قزوین بودند. نمونه آماری تماشاگران نیز حدود ۶۰ نفر از دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان قزوین بودند که به طور تصادفی گزینش شده بودند. روش کار به این صورت بود که آزمودنیها در چهار جلسه جداگانه و در هر جلسه، دوبار به اجرای مهارت روپایی فوتبال پرداختند. قابل ذکر است که آزمودنیها در جلسه اول به تنهایی، جلسه دوم در حضور همکنش، جلسه سوم در حضور همکنش و تماشاگران غیرفعال و جلسه چهارم در حضور همکنش و تماشاگران فعال به اجرای مهارت مورد نظر پرداختند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون آماری ANOVA با اندازه گیری مکرر و جهت تعیین تفاوت بین جفت میانگینها از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد و نتایج تحقیق، نشان داد که بین میانگین نتایج عملکرد آزمودنیها در چهار وضعیت ذکرشده، تفاوت معنیداری وجود دارد (۰۱/۰ P <). همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نتایج مهارت روپایی آزمودنیها، در مقایسه تمام جفت میانگینها، تفاوت معنیداری وجود دارد (۰۵/۰ P <). در مجموع، نتایج به گونهای بود که حضور تماشاگران بر عملکرد ورزشکاران در مهارت روپایی فوتبال، همواره اثر منفی داشت.
واژهگان کلیدی: تسهیل اجتماعی، هم کنش، تماشاگر فعال، تماشاگر غیرفعال.
The comparison of the Effect of the Presence of Active and Inactive Spectators on the Performance of Athletes during the Rupee Skill in Football
Mostafa Soltani*1, Seyed Abbas Biniaz2, Maryam Eslamdoost3, Zahra Naderinasab4
۱٫Associate Professor, Allameh Qazvini Institute of Higher Education, Qazvin, Iran.
۲٫Department of Physical Education and Sport Sciences, Qazvin branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
۳٫Associate Professor, Rezvanshahr Branch, Payame Noor University, Rezvanshahr, Iran.
۴٫Master of Physical Education
*Email: mostafasoltani553@yahoo.com
Abstract
The purpose of this study was to compare the effect of the active and inactive spectators on the performance of athletes in the performance of the rupee skill in football as a fine motor skill. The athletes’ sample included twenty male athletes who had more than five years of experience in football and they were the members of the football team of the Farhangian University of Qazvin. Also, the samples of the spectators were 60 male students of the Qazvin Farhangian University whose were randomly selected. Participants performed their skill at four separate sessions: first session alone, the second session, in the presence of coactors, the third session, in the presence of the coactors and the passive spectators, and the fourth session, in the presence of the coactors and active spectators. ANOVA with repeated measurement test was used for analyze the data. Moreover, Tukey post hoc test was used to determine the difference between the pair of averages. The results showed that there is a significant difference between the mean of the performance of the participants in the four situations mentioned (P < 0.01). Also, the results showed that there is a significant difference between the means of subjects’ skill in comparison with all pairs of averages (P < 0.05). In general, the results showed that the presence of spectators have had a negative effect on the performance of athletes.
Key words: Social facilitation, Coactors, Active Spectator, Inactive Spectator.
لینک دانلود مقاله:مقایسه اثر حضور تماشاگران فعال و غیرفعال بر عملکرد ورزشکاران هنگام اجرای مهارت روپایی فوتبال ۶۱-۷۴