تأثیر تفاوت های عملکردی وابسته به سن بر عملکرد و تحکیم ترتیب توالی حرکتی
سید کاوس صالحی* ۱، محمود شیخ۲، رسول حمایت طلب۲، داود حومنیان۳
۱*. دکتری رفتار حرکتی دانشگاه تهران( (Sk.salehi@yahoo.com
۲٫دانشیار دانشگاه تهران
۳٫استادیار دانشگاه تهران
چکیده
مقدمه: توانایی انجام صحیح حرکات متوالی جهت انجام عملکرد طبیعی ضروری و نمودی از رشد حرکتی صحیح است. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تفاوت های عملکردی وابسته به سن بر عملکرد و تحکیم ترتیب توالی حرکتی بود. روش: در این مطالعه، ۹۶ پسر سالم از نظر سیستم عصبی و راست دست با دامنه سنی ۱۸-۶ سال، به صورت در دسترس انتخاب شدند. از تکلیف Serial Reaction Time برای بررسی مقایسه ای عملکرد صریح و ضمنی آزمودنی ها در دو مؤلفه زمان و دقت پاسخ استفاده شد. کل مداخله شامل دو فاز (اکتساب و تحکیم) بود که طی آنها عملکرد گروه ها با هم مقایسه شدند. مرحله اکتساب شامل انجام ۸ بلوک و مرحله تحکیم شامل انجام دو بلوک بود. دادهها با استفاده آزمون Mixed ANOVA در یک طرح، (بلوک) ۸ × (گروه سنی) ۴ × (نوع یادگیری)۲ تحلیل و جهت انجام مقایسات زوجی از آزمون Bonferroni استفاده شد. یافتهها: در متغیر زمان پاسخ در مرحله اکتساب اثر بلوک (۰۳۱/۰=P) و سن (۰۰۱/۰=P) معنادار بود اما شرایط یادگیری معنی دار نبود (۴۳۱/۰/۰P=). در متغیر دقت پاسخ علاوه بر معنی داری اثر بلوک (۰۰۱/۰=P) و سن (۰۰۱/۰=P)، اثر اصلی شرایط یادگیری (۰۰۳/۰=P) نیز معنا دار بود. همچنین عملکرد آزمودنی های گروه های سنی مختلف در دو بلوک ابتدایی روز دوم نسبت به انتهای روز اول در دو مؤلفه زمان (۰۰۱/۰=P) و دقت پاسخ (۰۰۱/۰=P) بهتر بود که مبین تحکیم کلی یادگیری حرکتی است. نتیجهگیری: : نتایج نشان داد بین گروه های سنی مختلف در اکتساب و تحکیم زمان و دقت پاسخ تکلیف توالی حرکتی تغییرات عملکردی وابسته به سن وجود داشت. از طرفی اجزاء مختلف حرکت (دقت و سرعت) به شیوه های متفاوتی اجرا و تثبیت و تحکیم می شوند. این موضوع به هنگام آموزش و انجام مداخلات آموزشی و توانبخشی مرتبط با کودکان و نوجوانان بایستی مورد توجه قرار گیرد.
واژگان کلیدی: یادگیری صریح، یادگیری ضمنی، تغییرات سنی، تحکیم یادگیری، عملکرد.
The effect of age related differences on performance and consolidation of motor sequence learning
Sayed Kavos Salehi*1, Mahmoud Sheikh 2, Rasoul Hemayattalab2, Davod Humaneyan3
۱٫PhD in Motor Behavior, Sport Sciences Faculty, University of Tehran
۲٫Associated in Motor Behavior, Islamic Azad University, Kermanshah Branch
۳٫Aaaistant in Motor Behavior, Islamic Azad University, Kermanshah Branch
Abstract
Introduction: The aim of this study was to investigate the effect of age related differences on performance and consolidation of motor sequence learning. Method: In this study, 96 healthy nervous system and right-handed boy with age range 18-6 years, were selected by available sampling. Serial Reaction Time Task was used to evaluate and compare the performance in two- component response time and accuracy. The intervention was consisted of 10 stages (8 blocks for acquisition and 2 blocks for consolidation) in which the performances of groups were compared. The data were analyzed with Mixed ANOVA in 2(type of learning) ×۴(age groups) ×۸(blocks) and Bonferroni was used for paired comparisons. Results: In acquisition phase for response time, there was a significant main effect of block (P = 0/031) and age (P=0/001) but not learning conditions (0/431). For response accuracy, there was a significant main effect of block (P = 0/001), age (P=0/001) and learning conditions (0/003). In addition, the group’s performance across the two first blocks of practice on Day 2 compare with two last blocks on Day 1 was better in response time (P=0/001) and accuracy(P=0/001) , which represents the consolidation of motor learning. Conclusion: The findings showed that among different age groups, there was age-related functional changes in the acquisition and consolidation of response time and aquuracy for motor sequence task. Moreover, the various components of the movement (speed and accuracy) can be perform and consolidate in different ways. This matter should be considered in educational and rehabilitational interventions related to children and adolescents.
Key words: Explicit learning, Implicit learning, Age related changes, Learning consolidation, Performance
لینک دانلود مقاله : تأثیر تفاوت های عملکردی وابسته به سن بر عملکرد و تحکیم ترتیب توالی حرکتی ص۸۵-۱۰۶