بررسی عوامل تعیینکننده رفتار خرید مصرفکنندگان محصولات ورزشی تقلبی
وحید صمیمی*۱، شیکلا میرعزایی۲، ایناز مومنخواه۳، افسر جعفری حجین۴
۱٫ * کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران.
۲٫کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران.
۳٫کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه کردستان.
۴٫ استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران.
Email :vahid_samimi@ut.ac.ir: Tell+989129378898
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل تعیینکننده رفتار خرید مصرفکنندگان محصولات ورزشی تقلبی بود. تحقیق حاضر به صورت توصـیفی ـ همبستگی بوده و به شکل میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، مردم منطقه ۶ شهر تهران بودند. نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ۳۸۴ نفر انتخاب شد؛ که ۳۳۳ پرسشنامه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه چادری و همکاران (۲۰۱۴) بود؛ که روایی آن توسط ۱۲ نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن ۸۶/۰= α به دست آمد. دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و آزمونهای کلموگروف اسمیرونف، آزمون همبستگی و رگرسیون چند متغیره در سطح ۰۵/۰ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد، عوامل قیمت،کسب موقعیت و رفتار خرید در قصد خرید محصول ورزشی تقلبی اثر دارد و آگاهی از ارزش محصول و دسترسی آسان به آن ارتباطی با قصد خرید ندارد. در نتیجه با شرایط اقتصادی فعلی و تعیین عامل قیمت به عنوان موثرترین متغیر در قصد خرید محصولات تقلبی است.
واژگان کلیدی: رفتار مصرفکنندگان، قصد خرید، محصولات تقلبی.
Factors determining the behavior of consumers buying counterfeit sport products
Vahid Samimi*1, Shakila Myrazai2, Ainaz Momenkhah3, Afsar Jafari Hajin 4
۱٫ * M.S. Sport Management, University of Tehran.
۲٫ Bachelor of Physical Education, University of Tehran.
۳٫M.S. Sport physiology, University of Kordestan.
۴٫ Assistant Professor the Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran.
Email :vahid_samimi@ut.ac.ir Tell +989129378898
Abstract
The purpose of this study was to investigate the factors determining the behavior of consumers buying counterfeit sport products. The present study was descriptive correlational and fieldwork. The statistical population of this study was the people of the 6th district of Tehran. The statistical sample was selected using random sampling using 384 people and 333 questionnaires were analyzed and analyzed. Data gathering tool was Chadori et al. (2014). Its validity was confirmed by 12 sports management professors and its coefficient was α = ۰/۸۶٫ Data were analyzed using descriptive statistics and Kolmogorov-Smernof test, Chi-square and multivariate regression tests at 0/05 level. Research findings show that price factors, gaining position and buying behavior intent on buying a counterfeit sport product, and knowing product value and easy access to it. As a result, with the current economic conditions and determining the price factor, the most effective variable is to buy counterfeit products.
Keywords: Consumer Behavior, Intent to Buy, Counterfeit Products.
لینک دانلود مقاله :بررسی عوامل تعیینکننده رفتار خرید مصرفکنندگان محصولات ورزشی تقلبی ص ۷۵-۸۹