شناسایی راهکارهای جذب تماشاگر به مسابقات لیگ برتر بسکتبال ایران
رضا محمودی۱، آرزو صادقینیا۲، زینب جراح*۳، سمانه صفری حسنآبادی۴
۱.کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران: ایران.
۲.کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران: ایران.
۳.*کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی، گرایش مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب.
۴.کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرین دشت.
*Email: ZeinabJarrah11@gmail.com
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی راهکارهای جذب تماشاگر به مسابقات لیگ برتر بسکتبال ایران بود. تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی بود که به صورت میدانی و از طریق شبکههای اجتماعی، واتساپ و اینستاگرام انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان فدراسیون بسکتبال بودند و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری کل شمار و به صورت دسترس انتخاب شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به تأیید ۱۲ نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن ۸۶/۰ به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرونوف و آزمون رتبهای فریدمن با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ انجام گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد، راهکارهای آمیخته بازاریابی (محصول، راهکارهای مالی، ترویچ و توزیع) در جذب تماشاگر به مسابقات لیگ برتر بسکتبال نقش مثبتی دارد؛ بنابر این برای جذب تماشاگر به مسابقات لیگ، مسئولان باشگاهها و فدراسیون باید نیازها و توقعات تماشاگران به عنوان مشتری را مورد توجه قرار دهند.
واژگان کلیدی: تماشاگران ورزشی، ورزش بسکتبال، لیگ برتر بسکتبال ایران.
Identifying strategies to attract spectators to Iranian Basketball Premier League matches
Reza Mahmoodi1, Arezoo Sadeghi Nia2, Zeinab Jarah*3, Samaneh Safari Hassanabadi4
- A, Department of Sports Management, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
- Sc., Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran: Iran.
- *M.A, Department of Physical Education, Sports Management Trend, Payame Noor University, South Tehran Branch.
- Bachelor of Physical Education and Sports Science, Islamic Azad University, Zarrin Dasht Branch.
*Email: ZeinabJarrah11@gmail.com
Abstract
The purpose of this study was to identify strategies to attract spectators to the Iranian Basketball Premier League. The present study was a descriptive survey that was conducted in the field through social networks, WhatsApp and Instagram. The statistical population of the study included all managers and experts of the basketball federation and the statistical sample was selected using total sampling method and available. The research tool was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by 12 professors of sports management and its reliability was 0.86. Data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov test and Friedman rank test using SPSS software version 26. The results of the present study showed that mixed marketing strategies (product, financial strategies, promotion and distribution) have a positive role in attracting spectators to basketball Premier League matches; Therefore, in order to attract spectators to league matches, club and federation officials must consider the needs and expectations of spectators as customers.
Keywords: Sports spectators, Sport Basketball, Iranian Basketball Premier League.
لینک دانلود مقاله: شناسایی راهکارهای جذب تماشاگر به مسابقات لیگ برتر بسکتبال ایران صص۲-۱۶